Management samenvatting

Imago, je beste amigo!

Onderzoek naar de overeenstemming tussen de gewenste identiteit en het imago van De Ridder Communicatie.

Binnen dit onderzoek is er een antwoord gegeven op de centrale vraag: “Welke verschillen vertoont het imago van De Ridder Communicatie ten opzichte van de gewenste identiteit?”.  Om de centrale vraag te kunnen beantwoorden was het noodzakelijk om eerst de gewenste identiteit en het imago van De Ridder Communicatie vast te stellen alvorens een antwoord te geven op de centrale vraag.

Er is getracht om door middel van de Spinnenwebmethode van Bernstein en de Ster van Lux de gewenste identiteit van De Ridder Communicatie vast te stellen. De respons van de medewerkers op deze methoden was minimaal waardoor de gewenste identiteit een indicatief karakter betreft. Gezien dit indicatieve karakter kan geconcludeerd worden dat De Ridder Communicatie op dit moment geen concrete gewenste identiteit heeft.

Om vervolgens het imago van De Ridder Communicatie vast te stellen is er gebruikt gemaakt van een online enquête en hebben er diepte interviews plaatsgevonden met klanten. Aan de hand van deze resultaten kan geconcludeerd worden dat klanten geen helder en eenduidig beeld hebben van De Ridder Communicatie. Klanten hebben uiteenlopende associaties en denken enorm verschillend wat betreft de uitstraling en de positionering van De Ridder Communicatie. Als er gekeken wordt naar de eigenschappen van De Ridder Communicatie, kan gesteld worden dat De Ridder Communicatie wel bekend staat als een betrouwbaar bureau dat op een persoonlijke, toegankelijke en transparante manier contact onderhoud met klanten. Tevens vinden klanten dat De Ridder Communicatie daadkrachtig optreedt en het belang van de klant centraal stelt door zich onafhankelijk op te stellen.

Nadat de gewenste identiteit en het imago zijn vastgesteld, kan er een antwoord worden gegeven op de centrale vraag. Om hier antwoord op te geven wordt de gewenste identiteit met een indicatief karakter gehanteerd. De gewenste identiteit stelt dat De Ridder Communicatie een klein en praktisch communicatiebureau is. Het imago van De Ridder Communicatie daarentegen stelt dat De Ridder Communicatie een jong bureau is dat zich op grafisch vormgeven richt. De termen klein, praktisch en communicatiebureau komen niet in het imago van De Ridder Communicatie voor. De kernwaarden uit de gewenste identiteit worden veelal niet bevestigd door het imago. Gezien de benoemde verschillen kan geconcludeerd worden dat de gewenste identiteit en het imago van De Ridder Communicatie niet tot nauwelijks overeenkomen.

Tot slot is er een aantal aanbevelingen gedaan die betrekking hebben op de overeenstemming tussen de gewenste identiteit en het imago van De Ridder Communicatie. Hierbij gaat het om het vaststellen van een concrete gewenste identiteit, positionering, profilering en het vaststellen van een concreet beleid op het gebied van externe communicatie. Aan de hand van deze aanbevelingen wordt er getracht om voor in de toekomst de verschillen tussen de gewenste identiteit en het imago te reduceren.